Menselijk Potentieel
Menselijk potentieel
Alle bedrijven ter wereld vertegenwoordigen een bepaalde waarde. Deze waarde wordt vaak gebaseerd op de hoeveelheid kapitaal of vermogen geïnvesteerd in de onderneming. Kapitaal omvat diverse categorieën waaronder menselijk kapitaal, bestaande uit verschillende subcategorieën. Menselijk kapitaal verwijst naar de verzameling van kennis, vaardigheden, ervaringen en persoonlijke eigenschappen die individuen bezitten en die waarde genereren voor een bedrijf, een economie of de maatschappij. De waarde neemt toe naarmate individuen productiever zijn, in staat zijn problemen op te lossen en bijdragen aan de ontwikkeling en vooruitgang van een organisatie. Echter, op welke manier kunnen we ons eigen menselijke kapitaal beoordelen of zelfs versterken om daadwerkelijk van meerwaarde te zijn voor een werkgever?
We leven in een tijd waarin de economie steeds meer gedreven wordt door kennis en innovatie, waardoor het belang van menselijk kapitaal steeds prominenter wordt. Mensen vormen de kern van een bedrijf en zijn daarom vaak de drijvende kracht achter groei, innovatie en concurrentievoordeel. Het is daarom belangrijk dat bedrijven effectieve plannen verzinnen om te investeren in de verschillende aspecten van menselijk kapitaal.
De meest voor de hand liggende subcategorie is educatie. Door voortdurend kennis op te doen en jezelf te blijven ontwikkelen, kun je nieuwe inzichten en vaardigheden verkrijgen die relevant zijn voor jouw gekozen vakgebied. Uit onderzoek aan de Universiteit van Wageningen2 blijkt ook dat ondernemers en onderwijsstellingen gemotiveerd zijn om samen te werken, om zo betere aansluiting op de arbeidsmarkt te creëren. Toegevoegde waarde wordt gezien in de kennis en ervaring van de ander. Voor studenten is het dus belangrijk dat educatie relateert aan de werkelijke arbeidsmarkt om een toegevoegde waarde te zijn. Losse kennis die geen toepassing heeft op de werkelijkheid is minder waardevol en daarom is samenwerking met organisaties in de sector essentieel.
Een andere belangrijke subcategorie van menselijk kapitaal is ervaring. Vaak wordt ervaring uitgebreid omschreven op een CV en uitgebreid besproken tijdens een sollicitatie. Waarom is dit eigenlijk zo belangrijk? Ervaring biedt mensen de mogelijkheid om in verschillende situaties te groeien, uitdagingen aan te gaan en effectieve oplossingen te vinden voor complexe problemen. Door blootstelling aan verschillende taken en verantwoordelijkheden kunnen mensen hun vaardigheden en begrip van een bepaald vakgebied verdiepen Ervaring kan doorslaggevend zijn voor hoe je met bepaalde situaties omgaat. Het is een belangrijke indicatie voor werkgevers om te bepalen of jij bijdraagt aan de vooruitgang van de organisatie. Zo veel mogelijk waardevolle ervaring op doen voordat je solliciteert voor een “serieuze” baan, kan dan ook een significante bijdrage hebben in het sollicitatieproces.
Naast ervaring en educatie spelen ook vaardigheden en persoonlijkheid een rol in hoe effectief je kunt functioneren binnen een (team)omgeving. Uit onderzoek van studentenuitzendbureau ASA blijkt dat na het persoonlijk interview de persoonlijkheidstest het meest wordt gebruikt in een sollicitatieprocedure. Deze test wordt in 20 procent van de gevallen ingezet bij het selecteren van de sollicitanten. Britse entrepreneur Richard Branson zei over de invloed van persoonlijkheid: ‘most skills can be learned, it is difficult to train people on their personality’. Er is een groeiende focus op de persoonlijkheidskenmerken van kandidaten. Over het algemeen zijn extraversie, zorgvuldigheid, emotionele stabiliteit en openheid voor nieuwe ervaringen, eigenschappen waar veel werkgevers naar zoeken tijdens het sollicitatieproces. Mensen die deze eigenschappen bezitten, vallen vaak goed binnen een groep en kunnen zo een positieve invloed hebben op de sfeer binnen een bedrijf. Meer introverte en systematische mensen komen beter tot hun recht in een bedrijf met een duidelijkere rangorde. Voor sollicitanten is het dan ook belangrijk hun eigen persoonlijkheidskenmerken goed te doorgronden en aan de hand daarvan te analyseren wat voor soort bedrijf het beste aansluit bij hun persoonlijkheid. Daarbij komt ook kijken dat mensen proactief kansen voor groei en ontwikkeling moeten identificeren. Stagelopen, contacten leggen binnen bepaalde bedrijven en zomerbaantjes tijdens de studie dragen hier allemaal aan bij.
In een tijd waarin de waarde van bedrijven wordt bepaald door verschillende vormen van kapitaal, staat menselijk kapitaal steeds meer centraal. Menselijk kapitaal, bestaande uit onder andere kennis, vaardigheden, ervaringen en persoonlijkheid van individuen draagt bij aan de ontwikkeling en vooruitgang van organisaties, economieën en maatschappijen als geheel. Samenwerking met bedrijven in de gekozen sector, relevante kennis en ervaring op doen, zijn allemaal essentieel voor het versterken van ons persoonlijk kapitaal. Op deze manier bereiken we ons volledige potentieel en kunnen we een waardevolle bijdrage leveren.