Bedrijfsspecial - Rembrandt Fusies & Overnames

Proost! Het heffen van een glas is een eeuwenoude traditie die in de zakenwereld nog steeds veelvuldig wordt toegepast. Of het nu gaat om het vieren van een succesvolle deal of het versterken van de banden met collega's en zakelijke relaties, proosten is een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur in fusie- en overnameland.

Het proosten begon eeuwen geleden waarschijnlijk als een ritueel om de goden te eren en te bedanken voor hun gunsten. Later werd het een manier om elkaar geluk en gezondheid toe te wensen, of om iemand te eren of te prijzen. Het proosten werd ook gezien als een teken van vertrouwen en vriendschap, omdat men ervan uitging dat de drank niet vergiftigd was als men samen dronk. Proosten heeft zodoende verschillende regels en gebruiken, afhankelijk van de cultuur en situatie.

Toen ik als Consultant begon bij Rembrandt Fusies & Overnames volgde ik samen met de andere nieuwe starters een etiquette-training. Hierin werd nog eens even fijntjes uitgelegd hoe het “heurt” en op welke manier je je dient te gedragen op kantoor maar ook in het bijzijn van klanten en zakelijke relaties. Niet geheel tegen onze zin in mochten we onze lessen direct in praktijk brengen bij een uitgebreid etiquettediner bij restaurant Kaagman & Kortekaas in Amsterdam.

Ik verwacht bij Rembrandt in een zakelijke setting nog vaker een toast te mogen uitbrengen. Het is namelijk gebruikelijk om na het succesvol afronden van een deal een flesje champagne te openen en te proosten op het voltooien van de transactie. Het transactieproces is namelijk een lang traject van vaak meerdere maanden waarbij zich geregeld nieuwe feiten en complexiteiten aandienen. Een deal naar de eindstreep trekken en onderweg iedereen aan boord houden is dan ook geen vanzelfsprekendheid. Het afronden van de deal bij wijze van ondertekening van een koopcontract bij de notaris wordt als zodanig (terecht) gevierd met een toast.

Niet zelden komt het voor dat gedurende het overnameproces en de onderhandelingen er wrijving ontstaat tussen koper en verkoper en/of hun adviseurs. Beide partijen willen vaak het onderste uit de kan halen, en dan kan er wel eens wat druk ontstaan. Des te leuker om na een succesvolle transactie gezamen-lijk met de koper, verkoper en de adviseurs het proces te beklinken met een “closing dinner” en daar terug te blikken op het hele verkooptraject. Voor de verkoper begint vaak een periode waarin hij “zijn kindje” moet overdragen en afstand moet gaan nemen van het bedrijf waaraan hij jarenlang heeft gewerkt; misschien wordt er zelfs wel een pensioen ingeluid. Voor de koper begint het nu pas en is de toekomst juist gevuld met plannen en ambities.

Tenslotte heeft Rembrandt Fusies & Overnames dit jaar zelf ook een reden om het glas te heffen: het kantoor bestaat 20 jaar! Om het vierde lustrum van Rembrandt te vieren gaan we in oktober van dit jaar met alle collega’s en hun partners op lustrumreis naar Marrakesh. Met eerdere bestemmingen van de lustrumreizen naar Jordanië en Lapland laat Rembrandt zien dat successen gevierd mogen worden. Afgelopen zomer hebben alle collega’s ook een gelukscadeau gehad. Dit was een bedrag wat je zelf mocht besteden aan iets waar je helemaal gelukkig van wordt. Het was heel leuk om alle verschillende ideeën voorbij te zien komen. Sommige mensen kiezen voor een belevenis; parachute springen, weekendje weg met vrienden, duiken op vakantie, eten in een sterrenrestaurant. Anderen kiezen voor een mooi item voor hun nieuwe huis of sport; surfplank, wetsuit, golfclubs. Zo leer je elkaar ook weer beter kennen.

Lijkt het je leuk om meer te weten te komen over Rembrandt Fusies en Overnames, neem dan contact op met Pauline Terlouw (pauline.terlouw@rma.nl) of mij (luuk.hoogenboom@rma.nl) voor een vrijblijvend koffietje, en wie weet versterk jij ons team wel in de toekomst.

Luuk Hoogenboom

Consultant bij Rembrandt Fusies & Overnames

Sluiten