Use it or lose it
Er ontstaat steeds meer discussie over de luchtvaart onder de wereldbevolking. Luchtvaart wordt gezien als één van de grootste factoren die bijdraagt aan klimaatvervuiling en er zijn dus ook steeds meer mensen die een alternatieve manier van vervoer proberen te zoeken. Toch zijn de goedkope deals van bijvoorbeeld Ryanair te verleidelijk om te weerstaan voor velen. Die vluchten worden tenminste benut door reizigers, het blijkt nu namelijk dat er ook vele lege vluchten de lucht in gaan.
Wat gebeurt er?
Laatst is gebleken dat de Lufthansa Group en Brussel Airlines respectievelijk 18.000 en 3.000 ‘lege’ vluchten de lucht in sturen. Dat zijn vluchten waarbij er zo weinig mensen aan boord zitten, dat er geen mogelijkheid is om winst te behalen. Deze actie heeft veel woedende reacties opgeroepen bij klimaatactivisten en geschrokken mensen. Mensen zetten zich in voor het klimaat en strijden tegen milieuvervuiling, maar luchtvaartmaatschappijen doen dat op deze manier teniet. Naast Lufthansa en Brussel Airlines zijn er nog andere luchtvaartmaatschappijen die geen andere optie zien dan lege vluchten te laten vliegen.
Landingsrechten
Nu is de grote vraag waarom die luchtvaartmaatschappijen zich genoodzaakt voelen om lege vluchten te laten vliegen. Dat heeft alles te maken met de landingsrechten. Alle luchthavens hebben zogenaamde ‘slots’ om te bepalen wanneer wie mag vliegen. Als je eenmaal zo’n ‘slot’ hebt gewonnen, moet je 80% van je slots benutten. Door corona heeft de Europese Commissie deze norm eerder al verlaagd naar 50%. Nu blijkt echter dat het voor sommige maatschappijen nog steeds onmogelijk is om aan die norm te voldoen. Een Belgische minister heeft, naar aanleiding van deze situatie, een verzoek ingediend bij de Europese Commissie om dit percentage nog verder te verlagen.
Zodra een maatschappij niet aan het benodigde percentage komt, worden die slots vergeven aan andere maatschappijen. Deze regel is ingesteld om kleinere luchtvaartmaatschappijen ook een kans te geven op goede ‘slots’. Het zorgt nu echter wel dat grote maatschappijen in de problemen komen, wanneer zij niet aan de voorwaarden kunnen voldoen. Bovendien zijn luchthavens niet blij met een versoepeling, aangezien dit ten koste gaat van hun winst.
Milieu
De brandstof die vliegtuigen gebruiken is kerosine. Die kerosine wordt op grote hoogte verbrand en de vliegtuigen stoten daardoor verschillende slechte stoffen uit, die het broeikaseffect voeden. Daarbij ontstaan er zelfs wolken die ook een negatieve impact hebben op het broeikaseffect. Een vliegtuig draagt gemiddeld 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect in vergelijking met een auto. Vergeleken met een trein is dat nog veel meer: gemiddeld 7 à 11 keer zo veel. Veel maatschappijen bieden reizigers de mogelijkheid om hun uitstoot te compenseren tegen een extra betaling, maar écht duurzaam vliegen bestaat niet.
Conclusie
De lege vluchten die momenteel door vele luchtvaartmaatschappijen extra overwogen worden, zijn erg schadelijk voor het milieu en hadden makkelijk voorkomen kunnen worden aangezien deze vluchten ook op de grond konden blijven. Deze maatschappijen hebben daarom ook veel kritiek ontvangen. Er wordt gekeken of het percentage van de slots nog verder verlaagd kan worden, maar dat is niet voordelig voor luchthavens. Er moet in ieder geval duidelijk wat gedaan worden, want nu vliegen we regelrecht het einde van de aarde tegemoet.
Bronnen
- 3000 lege vliegtuigen in België de lucht in om landingsrechten te behouden. (2022, 5 januari). RTL Nieuws. Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5278947/luchtvaartmaatschappij-corona-arilines-brussel-stuurt-3000-lege
- Luchthavens: geen noodzaak om met lege vliegtuigen te vliegen. (2022, 6 januari). Luchtvaartnieuws. Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/luchthavens-geen-noodzaak-om-met-lege-vliegtuigen-te-vliegen
- Milieu Centraal. (z.d.). Vliegen of ander vakantievervoer? Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/duurzaam-op-vakantie/vliegen-of-ander-vakantievervoer/
- Mommers, J. (2021, 3 augustus). Duurzaam vliegen bestaat niet. Tijd om ermee te stoppen. De Correspondent. Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://decorrespondent.nl/12622/duurzaam-vliegen-bestaat-niet-tijd-om-ermee-te-stoppen/1391057998-c1b39812
- Van Dongen, A. (2022, 7 januari). Duizenden lege ‘spookvliegtuigen’ de lucht in om landingsrechten niet kwijt te raken. AD.nl. Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://www.ad.nl/binnenland/duizenden-lege-spookvliegtuigen-de-lucht-in-om-landingsrechten-niet-kwijt-te-raken~ad9e162c/
- Wie bepaalt wie mag vliegen op Schiphol? (2017, 16 november). ACN - Air Cargo Netherlands. Geraadpleegd op 15 januari 2022, van https://acn.nl/bepaalt-mag-vliegen-op-schiphol/