Ondernemend In Duplo | Fabian Teesink van Tevo Studiebegeleiding
In Duplo’ers zijn bezige bijen: naast het volgen van twee (en soms zelfs drie) studies doen ze vaak bijbaantjes, commissies en sporten ernaast. In deze rubriek van De Duplomaat genaamd ‘Ondernemend In Duplo’ spreken wij met dubbelstudenten die naast hun studie een bedrijf hebben opgericht of op andere manieren ondernemend bezig zijn. Waarom besluiten ze te gaan ondernemen? En welke ambities hebben ze? In dit artikel vragen we het aan Fabian Teesink, ondernemend brein achter Tevo Studiebegeleiding.
Fabian, zou je jezelf om te beginnen even voor kunnen stellen?
Inmiddels ben ik vierdejaars In Duplo’er. In de afgelopen jaren heb ik me beziggehouden met drie studies; economie, rechten en fiscaal recht. Bij alle drie deze studies bevind ik me momenteel in de afrondende fase. Verder ben ik 21 jaar en wonend in Rotterdam. Oorspronkelijk kom ik uit het Twentse Hengelo.
Wat is Tevo voor bedrijf?
Tevo is een bedrijf dat studiebegeleiding verzorgt voor zowel studenten als middelbare scholieren. Voor studenten ligt hierbij in het bijzonder de focus op economie en bedrijfskunde. Voor andere studies is het in overleg kijken wat er mogelijk is. Voor middelbare scholieren is studiebegeleiding in principe mogelijk voor alle profielen. Studiebegeleiding houdt hoofdzakelijk in dat er bijles wordt gegeven. Ook voor huiswerkbegeleiding kun je bij Tevo terecht. Daarbij wordt er voor de toekomst gekeken naar de mogelijkheid om examentraining te gaan verzorgen. In principe wordt de studiebegeleiding voor zowel middelbare scholieren als studenten verzorgd door WO-studenten. Hierdoor zitten degenen die studiebegeleiding verzorgen nog dicht op de leerstof, waardoor zij de stof beter kunnen overbrengen.
Je bent zelf veel actief geweest als student-assistent (TA) en hebt een educatieve minor gevolgd, heeft dit je interesse in studiebegeleiding aangewakkerd?
Eigenlijk zit dit iets anders. Ongeveer acht jaar geleden ben ik begonnen met het geven van bijles. Dit was dus al voordat ik TA werd en de educatieve minor volgde. In Rotterdam werd duidelijk hoeveel vraag er was naar studiebegeleiding. Deze vraag heeft eigenlijk mijn interesse aangewakkerd om het bedrijf te beginnen. De educatieve minor staat hier eigenlijk los van, omdat deze eigenlijk niet heel goed beviel. Lesgeven voor een gehele middelbare schoolklas is toch een heel andere vaardigheid dan persoonlijk bijles geven. Bij bijles ligt de focus veel meer op de inhoud dan op andere randzaken, waardoor dit beter bij me past. Door dit verschil heeft de educatieve minor mij ook zeker niet ontmoedigd om wel verder te gaan met studiebegeleiding. Als TA praat je meer tegen volwassen studenten, waardoor dit ook veel meer inhoudelijk is. Hier zitten wel meer gelijkenissen met studiebegeleiding. Het TA zijn heeft daardoor bijgedragen aan het leuk vinden van studiebegeleiding geven. Wel is het zo dat de focus met het opzetten van Tevo juist steeds verder richting ondernemen is gegaan, waardoor het daadwerkelijke bijles geven door mijzelf eigenlijk minder is geworden sinds het oprichten van Tevo. Kortom heeft het werk als TA en het volgen van de educatieve minor niet direct ertoe geleid om Tevo te beginnen.
Hoe is Tevo Studiebegeleiding ontstaan? En waar komt de naam eigenlijk vandaan?
Zoals gezegd heb ik al een aantal jaren kunnen proeven aan het geven van bijles. Toen in Rotterdam duidelijk werd welke tarieven gevraagd kunnen worden voor bijles en hoeveel interesse er was ontstond het idee voor Tevo. Ik heb Tevo eind 2019 opgezet samen met Lotte, die net als ik geïnteresseerd was om dit avontuur aan te gaan. De naam Tevo is afkomstig uit een combinatie van onze achternamen.
Hoe is het om te werken met een compagnon? Wat zijn jullie rollen in het bedrijf en hoe houden jullie elkaar op de hoogte?
De samenwerking is bedoeld om zaken met elkaar te kunnen bespreken, met twee mensen weet je meer dan alleen en gezamenlijk heb je een groter netwerk. Veel zaken gebeuren dan ook in overleg, bijvoorbeeld wanneer iemand bijles vraagt. Uiteraard is er niet altijd overeenstemming, maar dat hoort erbij. Daarbij is het gezelliger om met iemand samen te werken. Ikzelf hou me vooral bezig met de technische aspecten van het ondernemerschap. Lotte houdt zich vooral bezig met zaken als marketing.
Wat is het doel van Tevo Studiebegeleiding?
Het doel is enerzijds om zoveel mogelijk scholieren en studenten verder te helpen door ondersteuning te bieden. Zeker voor studenten gebeurt dit door het bieden van begeleiding. Hierin wordt verder weinig aangeboden tegen redelijke tarieven. Anderzijds is het een persoonlijk doel om te proeven van het ondernemerschap en hiervan te leren, zodat we deze ervaring mee kunnen nemen.
Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van studiebegeleiding?
De toegevoegde waarde is vooral om ondersteuning te bieden als scholieren of studenten er zelf even niet meer helemaal uitkomen bij een vak. Dit duwtje in de rug kan veel toevoegen voor een individu. Zeker ook omdat voor studenten in Rotterdam alle vakken gehaald moeten worden om het BSA te halen. Het kan dus erg vervelend kan zijn als je er met een vak niet uitkomt. In zo’n situatie kan studiebegeleiding dan veel toevoegen. Voor middelbare scholieren geldt min of meer hetzelfde. Er zijn met de vaste profielen voor veel scholieren verplichte vakken die hen minder goed liggen, waarbij studiebegeleiding dan uitkomst kan bieden. Bij huiswerkbegeleiding zit de toegevoegde waarde in het beantwoorden van vragen die tijdens het huiswerk opkomen.
Wat maakt Tevo anders dan andere bedrijven in dezelfde sector? Hoe zorg je ervoor dat je je voldoende onderscheid van de concurrentie?
Voor studenten is er bijna geen andere mogelijkheid om betaalbaar studiebegeleiding te krijgen. Hierin is Tevo dus redelijk uniek. Voor middelbare scholieren is het voordeel dat je niet aan abonnementen vastzit. Tevo werkt met een prepaid tegoed wat gebruikt kan worden om bijles te krijgen. Dit gaat per uur. Inhoudelijk stuur Tevo heel erg in het stellen van vragen en het verschaffen van inzicht in de materie. Dit kan bijvoorbeeld zijn door te vragen wat de daadwerkelijke betekenis is van de uitkomsten die berekend worden bij exacte vakken. Op die manier komt er inzicht in de materie die bestudeerd wordt en blijft de kennis goed bruikbaar, ook na de eerstvolgende toets. In principe is het op die manier voor ieder type student of leerling mogelijk om begeleiding te bieden. Deze werkwijze wordt ook meegegeven aan de studenten die namens Tevo bijles geven. Bij studenten ligt de focus vooral op het bieden van studiebegeleiding bij vakken waar dit de meeste toegevoegde waarde heeft.
Hoe zetten jullie Tevo op de kaart? Hoe breng je over waarmee je je als bedrijf onderscheidt?
Dit is op het moment lastig. Het liefst zou je met flyers buiten een collegezaal gaan staan, maar dat is momenteel niet echt mogelijk. Nu gaat het vooral via sociale media, mond-tot-mond reclame, betaalde promoties, en nu bijvoorbeeld door dit interview met De Duplomaat. Verder is er contact met bijvoorbeeld aanbieders van samenvattingen, om zo bijvoorbeeld een advertentie te plaatsen. Voor middelbare scholieren wordt geprobeerd om contact te leggen met scholen. Dit is wel lastiger omdat hier vaak al samenwerkingen bestaan. Het doel ligt daar op het moment voornamelijk op het creëren van naamsbekendheid. Ook hier zou flyeren een uitkomst kunnen bieden in de toekomst. Toch blijft mond-tot-mond reclame nog altijd het meest effectief.
Hoeveel mensen geven inmiddels studiebegeleiding namens Tevo?
Op dit moment zijn er ongeveer tien freelancers die namens Tevo actief studiebegeleiding bieden. Wel staan er meer mensen als freelancer geregistreerd bij Tevo omdat er natuurlijk schommelingen zijn in drukte, afhankelijk van de vakken in verschillende periodes.
Wat vond je uitdagend aan het starten van een eigen bedrijf? Is het ook goed te combineren met een (drie)dubbelstudie?
De uitdaging zit er voornamelijk in dat ik eigenlijk nog geen ervaring had met de zaken die je als ondernemer moet regelen. Het uitzoeken hiervan was soms best een uitdaging, ondanks dat de uitvoering niet altijd ingewikkeld bleek te zijn. Onzekerheid is ook een uitdaging. Je weet vooraf niet hoeveel succes je gaat hebben en of je winst of verlies gaat draaien. Daarbij weet je vooraf niet echt of het leuk gaat zijn om te ondernemen. De combinatie met het studeren is mogelijk, maar uiteraard ben je er wel de nodige tijd aan kwijt. Het is daarom ook wel belangrijk dat je het leuk vindt om te doen. Dan is het immers niet zo erg dat het tijd kost.
Hoe zie jij de toekomst van Tevo voor je? Is er ook na je studie een rol voor jezelf weggelegd binnen het bedrijf?
Het is niet de ambitie om na mijn studietijd fulltime hiermee bezig te blijven, maar het blijft afhankelijk van “de omstandigheden van het geval”, zoals een goed jurist zou zeggen. Het plan is om door te gaan zolang het goed blijft gaan. Op dit moment is de intentie dus om nog wel een tijd door te gaan, zonder dat het op termijn een fulltime baan wordt.
Heb jij nog tips voor In Duplo’ers die ondernemer willen worden?
Vooral gewoon doen. Ga ervoor en durf het. Wees je natuurlijk wel bewust van eventuele risico’s die bij het ondernemen komen kijken. Zorg ook dat je een goed plan hebt. Praat er ook over en ga in gesprek met anderen. Wees ook niet bang om hulp te vragen als je er zelf niet uitkomt. Verder is het vooral belangrijk om het leuk te blijven vinden. Op die manier blijft je onderneming het waard om er tijd in te steken.
Ben je door dit artikel nieuwsgierig geworden naar Tevo? Dan kun je een kijkje nemen op www.tevostudiebegeleiding.nl of een mail sturen naar info@tevostudiebegeleiding.nl.