Corona: Mens Erger Je Niet!
Op (studenten)feestjes of familiebijeenkomsten is er bijna altijd wel iemand die er zin in heeft: een bordspel. Ze worden steeds populairder: waar bordspellen vroeger vooral een vorm van vermaak waren tijdens feestdagen en vakanties, lijken ze door corona meer in trek dan ooit. Ook onder studenten. In de periode tot september dit jaar steeg de omzet van bord- en kaartspellen alleen al met 54%. En dan moet de drukste periode van het jaar nog komen met Sinterklaas en Kerst. Wat maakt bordspellen nu zo populair?
Spellen zijn van alle tijden
Bordspellen zijn niet zomaar iets van de afgelopen jaren: de oorsprong van deze spellen gaat terug tot in de prehistorie. Spellen waren in die tijd simpel, zoals het spel Macala waarbij je zaadjes moest tellen of veroveren van elkaar. Het oudste spelbord behorende bij dit spel, dateert uit 6900 voor Christus. Alleen de heersende klasse was in het bezit van zo’n spelbord, de rest van de bevolking moest het doen met steen, hout en aarde. De bordspellen werden dan ook vooral als diplomatieke giften gezien die koningen en elite elkaar cadeau gaven. Een belangrijke rol was weggelegd voor religie: in de meeste spellen was een religieuze boodschap verwerkt of waren elementen uit het geloof te zien. In de huidige bordspellen is dit bijna niet meer aanwezig, maar bij schaken is één van de speelstukken de ‘loper’ die ook wel de bisschop wordt genoemd. Wat ook opvalt is het feit dat veel oude spellen geen (geschreven) regels hadden. Gelukkig is dat nu wel anders, want zonder duidelijke spelregels kan een potje Monopoly al snel in een familieruzie ontaarden.
Nieuwe spellen
Waarom worden bordspellen, net als vroeger, nu nog steeds gespeeld? Dat heeft alles te maken met het sociale aspect van een bordspel. Bordspellen zijn er om samen gespeeld te worden en kunnen relaties tussen mensen versterken (of verzwakken). Dat verklaart ook waarom bordspellen nog niet ingehaald zijn door digitale varianten. Onderzoek wijst uit dat mensen liever voor een traditioneel potje Monopoly of Jenga gaan, dan voor een digitale variant ervan. In de huidige coronatijd grijpen veel mensen weer terug naar de bordspellen, aangezien ze toch thuis zitten. Maar ook pre-corona, was de opmars van bordspellen al in gang gezet, doordat er steeds meer nieuwe en toegankelijke bordspellen ontwikkeld werden. Denk bijvoorbeeld aan Ticket to Ride en 30 Seconds. Ook kregen bordspellen een prominente plek in kroegen en studentenhuizen, als een gezellige tijdsbesteding met vrienden. Ten slotte zijn er ook nieuwe bordspellen uitgekomen van bekende films en tv shows, neem bijvoorbeeld de spellen van Star Wars en Wie is de Mol.
Wat is nu populair?
Welke bordspellen zijn op dit moment dan populair? Onder andere Monopoly, Rummikub, 30 Seconds en Ticket to Ride doen het goed op dit moment. Persoonlijke favorieten van de mediacommissie zijn: Rummikub, 30 Seconds, Yathzee en Catan.
Al met al vormen bordspellen een leuk tijdverdrijf voor familie en vrienden. Door corona is de populariteit van deze spellen alleen maar toegenomen, aangezien bijna iedereen toch thuiszit. Nu het door de strengere regels niet meer altijd mogelijk is om met al je vrienden tegelijkertijd af te spreken, kunnen online varianten van spellen zoals 30 Seconds toch een uitkomst bieden. Gelukkig lijkt de tweede coronagolf nu af te zwakken, waardoor een ouderwetse spelletjesavond weer in zicht komt. De grootste uitdaging van een bordspel blijft echter wel het vinden van een persoon die bereid is het spelletje mee of tegen je te spelen.
Bronnen
- Archeologie Online. (z.d.). BORDSPELLEN ONTSTAAN ALS TIJDVERDRIJF VAN ELITE. Geraadpleegd via https://archeologieonline.nl/nieuws/bordspellen-ontstaan-als-tijdverdrijf-van-elite
- Clius, V. (2019). Geschiedenis van bordspellen. Geraadpleegd via https://historiek.net/geschiedenis-van-bordspellen/49402/
- Fang, Y-M., Chen, K-M. & Huang, Y-J. (2016). Emotional reactions of different interface formats: Comparing digital and traditional board games. Advances in Mechanical Engineering, 8(3), p.1-8.
- 1Limburg. (2020). L1mburg Centraal: Speelgoedbranche profiteert van corona. Geraadpleegd via https://www.1limburg.nl/l1mburg-centraal-speelgoedbranche-profiteert-van-corona
- NOS Op 3. (2015). Xbox? Nee, bordspellen zijn booming. Geraadpleegd via https://nos.nl/op3/artikel/2038313-xbox-nee-bordspellen-zijn-booming.html
- Obbink, H. (2020). Hoe corona zorgt voor een run op bordspellen. Geraadpleegd via https://www.trouw.nl/economie/hoe-corona-zorgt-voor-een-run-op-bordspellen~b1eafca1/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=copylink
- Roelands, N. (2020). We kopen massaal bordspellen: dit zijn de populairste. Geraadpleegd via https://www.ad.nl/nlthuis/we-kopen-massaal-bordspellen-dit-zijn-de-populairste~a9bee735/
- RTL Nieuws. (2019). De wereld achter het succes van bordspellen als 30 Seconds en Istanbul. Geraadpleegd via https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4617706/bordspellen-razend-popolair-winkels-joker-999-games-catan