Een kleurrijk verhaal

Het feit dat kleur invloed heeft op het gedrag en de gemoedstand van mensen is al in menig onderzoek aangetoond. Bedrijven zijn zich hier zeker van bewust en je kan er vanuit gaan dat elk bedrijf heel wat tijd heeft besteed aan het zoeken naar die perfecte kleurencombinatie voor hun website. Mensen associëren kleuren namelijk met bepaalde gevoelens en herinneringen. Dit gaat vaak zonder dat men zich er bewust van is, maar daardoor is het effect des te groter.

Een bedrijf moet bij het kiezen van een kleur bedenken wat en wie ze willen bereiken. Warme kleuren zoals rood, geel en oranje zijn energiek en zetten je in beweging. Koudere kleuren zoals blauw en groen werken juist kalmerend. Daarnaast zijn er ook neutrale kleuren zoals wit, zwart en bruin.

Rood is de meest herkenbare kleur voor mensen. Van rood gaat de ademhaling en de bloeddruk zelfs omhoog. Doordat het de meest zichbare kleur is wordt het gebruikt in stoplichten en achterlichten. De kleur rood zet mensen ook aan tot actie. Daarom gebruiken winkels vaak de kleur rood in hun winkels als ze kortingen hebben.

Geel wordt geassocieerd met geluk en blijdschap. De juiste hoeveelheid geel zorgt voor zelfvertrouwen en creativiteit. Teveel geel daarentegen zorgt voor ongerustheid. Geel in combinatie met een donkere kleur valt heel erg op en is dus een goede blikvanger.

Groen is natuurlijk de kleur van natuur en staat voor harmonie, verfrissing en gezondheid. Als iets milieuvriendelijk of gezond moet lijken, gebruikt men groen. Het is een van de koudere kleuren en heeft daardoor een rustgevend effect.

Blauw wordt vaak hetzelfde gezien als betrouwbaarheid, oprechtheid en effectiviteit. Blauw kan ook een kalmerend effect hebben doordat het de kleur van de lucht en de zee is. We zien ons hele leven elke dag het blauw van de lucht waardoor blauw een erg vertrouwde kleur is voor de ogen. Voor ons Nederlanders zou grijs dus ook heel erg rustgevend moeten zijn.

Wit staat voor eenvoud, zuiverheid en verfijning. Wit zorgt ook voor een frisse uitstraling en zorgt voor ruimte. Zwart staat voor efficiëntie en veiligheid.

Ook hoe donker een kleur is heeft invloed op welke gevoel of betekenis een kleur heeft. Een lichtgroene kleur staat voor frisheid en natuur, terwijl donker groen wordt geassocieerd met hebzucht en geld. Ook bij de kleur blauw is de tint belangrijk. Hoe donkerder de kleur blauw, hoe zakelijker het er uit ziet. Bij de warmere kleuren verliest het vooral aan energie als de kleur donkerder wordt.

Maar de betekenis van een kleur werkt beide kanten op. We zijn gewend dat een fastfoodrestaurant altijd rood gebruikt in hun reclames en logo, hierdoor gaan we bij rood meteen denken aan eten. En bedrijven zoals Coolblue en Bol.com gebruiken heel veel blauw op hun website, omdat dit kennelijk voor betrouwbaarheid staat. Als je vertrouwen dan niet geschonden wordt bij een aankoop, dan ga je blauw herkennen als betrouwbaar.

Bij het bepalen van de verzekeringspremie van je autoverzekering maakt het kennelijk ook uit welke kleur je auto heeft. Bij een onderzoek van de consumentenbond, die wilde controleren of mensen met een rode auto meer premie moeten bepalen, bleek dat het juist de eigenaren van zwarte auto’s zijn die soms bij 10% meer premie moeten betalen. Volgens de statistieken van de verzekeringen bleek namelijk dat zwarte auto’s significant vaker schade reden dan auto’s met een andere kleur. Of ze daarbij rekening hadden gehouden dat er gewoon veel meer zwarte auto’s rondrijden was niet duidelijk. Wel is het begrijpelijk dat een witte auto veel beter opvalt dan een zwarte auto in het verkeer en dat een zwarte auto misschien daardoor vaker schade rijdt.

Cultuur heeft ook een grote invloed op de betekenis. In westerse landen draagt de bruid vaak een witte jurk, terwijl in oosterse landen de kleur wit wordt geassocieerd met de dood.
Daarbij reageren mannen en vrouwen anders op kleuren. Mannen houden vaak van de heldere kleuren en dan donkerder. Vrouwen zijn meer van de wat zachtere en lichtere kleuren. Uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden, maar je kan vaak aan alleen de kleuren van een website al zien wie de doelgroep is van een bedrijf.

Niet iedereen is even gevoelig voor kleuren en ook niet iedereen heeft hetzelfde gevoel bij een kleur.
Het enige dat zeker is dat een kleur heel veel invloed heeft. De combinatie van kleuren kan ervoor zorgen dat je een winkel binnenstapt of juist dat je een winkel niet eens een blikt waardig gunt.

Sluiten