Niet goed? Geld terug!

Wel eens een doosje autodrop gekocht waar alleen maar fietsjes in bleken te zitten? Ik ook niet, maar wat wel vaker voor zal komen is bijvoorbeeld het scharnier van een laptop die na twee keer opendoen al stuk gaat. Of oordopjes waar na een maand bij één dopje geen geluid meer uit komt. In dit geval heb je natuurlijk recht op garantie! Als je iets koopt, heb je recht op een goed product. Een goed product moet voldoen aan de verwachting die de consument ervan mag hebben. Als jij autodrop koopt en je krijgt fietsjes, dan voldoet het product dus niet aan je verwachtingen.

Maar wat kan je precies verwachten van een product? Voor een laptop is het gebruikelijk dat hij een bepaalde tijd mee gaat. Maar je kan niet verwachten van een laptop dat je hem kan gaan gebruiken als frisbee, er zit wel degelijk een grens aan de verwachtingen van een product. De prijs, het soort product en waar je het hebt gekocht spelen allemaal een rol. Daarbij heb je als koper ook een onderzoeksplicht. Je moet nagaan bij de verkoper of een product wel geschikt is voor wat je wil gaan doen. Wat de verkoper zegt is waar. Je kan de verkoper dan ook aan zijn woord houden. Als een verkoper zegt dat je laptop tot 20 meter waterdicht is, dan mag je ervan uit gaan dat dit zo is.

In het geval dat je geen goed product hebt ontvangen, wat dan? Als de schade is ontstaan binnen 6 maanden na aankoop, dan moet de verkoper aantonen dat dit aan jou ligt. Daarna moet je zelf aantonen dat dit niet jouw schuld is. Als je er niet uit komt met de verkoper is het gebruikelijk om een klacht in te dienen bij het desbetreffende bedrijf. Dit is vaak beter om een officiële brief te sturen in plaats van een e-mail en het liefst naar een specifiek persoon, want dat staat serieuzer. In de eerste paar zinnen geef je aan waar je klacht over gaat. Daarna ga je dieper in op je klacht en geef je zo precies mogelijk aan wanneer je klacht opgelost is. Het is ook aangeraden om dan een voorstel te doen (reparatie of vervanging) en om een schriftelijk reactie te vragen binnen een redelijke termijn. In beginsel moet je een oplossing vinden met het bedrijf waar je je product hebt gekocht.

Een bedrijf zal hier niet altijd moeilijk over gaan doen. Als een bedrijf snel een oplossing biedt, dan bouwt een bedrijf een gunstige relatie op met zijn klanten. Dit is vaak meer waard dan de eventuele reparatie of vervanging. Een tevreden klant is een vaste klant. Verder leveren de klachten vaak waardevolle informatie op. Zo kan een bedrijf eventuele problemen met zijn product vinden en dan effectief oplossen. Maar wat als het bedrijf niet doet wat je vraagt? Dan zijn er een aantal opties.

Je kan naar een ander bedrijf gaan en je product daar laten repareren. Je moet de verkoper wel eerst per brief meedelen dat je de verkoper nog een kans geeft om je product te reparen en dat je anders het product bij een ander bedrijf laat reparen. Je kan dan de kosten van de reparatie van de verkoper vorderen. Het is wel belangrijk dat je product nog gerepareerd kan worden en het moet het ook waard zijn om te repareren.

De laatste optie is om de koopovereenkomst te ontbinden. Het moet dan niet om een kleine fout in het product gaan. Je krijgt dan je aankoopbedrag terug, of iets minder omdat je het product al een tijd in gebruik hebt. Het product moet dan wel teruggegeven worden aan de verkoper.

Maar stel dat het bedrijf wel moeilijk gaat doen en de verkoper niet doet wat je van hem vraagt?
Dan is er nog de Geschillencommissie! De verkoper moet daar dan wel bij aangesloten zijn. Als je niet tevreden bent met de oplossing die de verkoper voorstelt, dan kan je naar deze commissie. De Geschillencommissie neemt je klacht dan in behandeling, mits je de klacht schriftelijk bij de verkoper hebt ingediend. De commissie beslist dan wie er gelijk heeft, en deze beslissing geldt dan voor de koper en de verkoper. Hiertegen kan ook niet in hoger beroep worden gegaan. Als het bedrijf niet aangesloten is bij de Geschillencommissie, dan rest er alleen nog de rechtbank. Maar als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt is het aangeraden om te kijken hoeveel dat gaat kosten.

Het even sturen van een klacht kost vaak maar weinig moeite en de kans bestaat dat een bedrijf helemaal niet moeilijk gaat doen. Maar in het geval dat dit wel zo is en je weet zeker dat je in je recht staat,  dan zal je uiteindelijk door standvastig te zijn wel krijgen wat je vraagt. Je zal echter goed moeten overwegen of het de moeite allemaal wel waard is of dat je toch maar genoegen neemt met je fietsdropjes.

Sluiten