Waarom is de Tour de France toch doorgegaan?

Gisteren was de finish van de Tour de France 2020. Na ongeveer twee maanden uitstel werd de ronde uiteindelijk toch gereden. Veel andere sportevenementen, zoals de Olympische Spelen en het EK voetbal, zijn een jaar uitgesteld. Voor een jaarlijks terugkerend evenement zoals de Tour de France was de keuze beperkt. Het evenement kon doorgaan in 2020, of de editie werd afgelast. Er werd dus voor kort uitstel gekozen en het peloton finishte weer traditiegetrouw op de Avenue des Champs-Élysées in Parijs. Hier werd ook de winnaar van dit jaar gehuldigd, waarbij de bekende gele trui werd uitgereikt aan de Sloveen Tadej Pagačar namens het UAE Emirates team. Niet onbelangrijk bij deze winst is het bijbehorende prijzengeld van een half miljoen euro. Dit enorme bedrag maakt echter maar een klein deel uit van totale begroting van de Tour.  Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat financiële overwegingen ertoe hebben geleid dat de Tour de France is uitgesteld in plaats van afgelast. 

De meeste financiële gegevens van de Tour de France zijn gebaseerd op schattingen, aangezien de organisator de exacte cijfers niet graag prijsgeeft. De schatting is dat er tussen de 60 en 150 miljoen euro wordt omgezet bij de Tour. Het spreekt daarom voor zich dat de organisator grote belangen heeft om dit door te laten gaan. Van dit bedrag wordt geschat dat ruim de helft wordt verdiend aan de uitzendrechten voor de televisie. De ronde van Frankrijk wordt dan ook uitgezonden in ongeveer 95% van de landen wereldwijd. Deze grote wereldwijde bekendheid trekt natuurlijk ook sponsoren aan, die zorgen voor ongeveer 40% van de omzet. 

De economische belangen gaan verder dan alleen de sponsoren en de verkoop van uitzendrechten. Ook binnen de wielersport is de Tour van groot belang. De schatting is dat ruim 60% van het geld dat omgaat in de wielersport afkomstig is van de Tour de France. Ook sommige sponsoren van de wielerteams hebben het zwaar in dit coronatijdperk. Hierbij kan de naamsbekendheid volgend uit de ronde van Frankrijk de beslissing om te blijven sponsoren beïnvloeden. Zonder teamsponsoren zouden sommige teams misschien wel ophouden te bestaan.

Behalve dat er grote economische belangen mee zijn gemoeid, wordt de Tour de France ook wel gezien als het grootste evenement van Frankrijk. De waarde die Fransen aan de wedstrijd hechten draagt bij aan het gezamenlijke gevoel van de Franse bevolking. Dit belang werd afgelopen week bijvoorbeeld duidelijk toen de Franse president zich liet zien tijdens een van de etappes. De Franse bevolking lijkt dus veel waarde te hechten aan dit positieve evenement in dit jaar waarin Frankrijk zwaar werd getroffen door het Coronavirus. Al met al was het dus een begrijpelijke en misschien wel onvermijdelijke keuze om de Tour de France in 2020 alsnog door te laten gaan. 

 

Bronnen

Sluiten